“Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”
Milli Eğitim Bakanlığımız tarafından, kamuoyunun görüşüne açılan “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” adını taşıyan ve bütüncül eğitim yaklaşımını temel alan yeni müfredat, 2024-2025 eğitim öğretim yılında okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5 ve lise 9. sınıflardan itibaren kademeli olarak uygulanacaktır.
Beceri odaklı yaklaşımın benimsendiği müfredat programı uzun soluklu bir çalışmanın ürünü olarak bütüncül bir anlayış ile ortaya konulmuştur. Zira eğitim, birçok bileşeni olan bir bütündür ve bir ayağı geçmişte diğer ayağı ise insanlığın geleceğine açılan bir kapıdır. “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”; öğrenci profili, beceriler çerçevesi, erdem-değer-eylem modeli, sistem okuryazarlığı ve alana ait bilgi kümeleri bileşenlerinden oluşan bütüncül bir yapı ile temel oluşturmaktadır. “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”nde, öğrenci merkezli bir anlayış, öğrencilerin becerilerini geliştirmek ve eyleme dönüştürmek için yer alan eğilimler öğretim sürecinin dinamik bir yapıda ilerlemesine katkı sağlayacaktır.
Eğitim sistemimiz yüzyıllardır yükselen bir medeniyet sistemine sahip olma bilinci ile erdemli ve ahlaklı iyi insanlar yetiştirmeyi hedefler. “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”nin merkezinde insan bulunmaktadır. Kendi varlığını sürekli gelişim azmi ve gayretinde olan insanın geliştirilmesi ancak dinamik bir yapı ile mümkün olacaktır.
“Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”nde Türkçemizin tüm zenginliğiyle kullanılmasına, kültür unsurlarının nesilden nesile aktarılmasına öncülük ve eşlik ettiği vurgusunun önemle üzerinde durulmasına hassasiyetle yer verilmiştir. Bu bağlamda, Türkçenin tüm derslerin ortak hedefi olarak belirlenmesi, öğretimin temel bir politikası olarak yer almıştır.
Öğretim programlarının uygulanmasında esneklik sağlanması amacıyla yerel ve bölgesel eğitim ihtiyaçlarının dikkate alınarak öğretmenlerin ihtiyaca yönelik ve iş birliğine dayalı karar verebilmesine olanak sağlanacak olması önemli bir aşama olacaktır. Bu uygulama ile zorunluluk değil uygunluk esası göz önünde bulundurularak yerel ve bölgesel farklılıklara uyum sağlanması amaçlanmıştır.
Uzun soluklu bir çalışmanın ürünü olarak ortaya çıkan “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” ile birçok verinin sistematik hâle getirildiği görülmektedir.
Bir haftalık askı sürecinin ardından “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığımızca son eleştiri, görüş, öneri ve paylaşımlar doğrultusunda revize edilerek son şekline kavuşacaktır.
Bu süreçte biz eğitimciler de görüş ve önerilerimizi bakanlığımız ile paylaşarak bu sürece katkı sağlama gayretinde bulunduk.
“Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”nin özgün bir eğitim sistemi için atılacak adımda önemli bir katkı sağlayacağına yürekten inanıyor, başta Milli Eğitim Bakanımız Sayın Yusuf Tekin olmak üzere, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığımıza, bakanlık çalışanlarımıza ve programın oluşturulmasına emeği geçen herkese teşekkürlerimizi sunuyoruz.